Stap A: Analyse

Het is na 5 mei, nieuwe reacties zijn niet meer mogelijk.

Analyse huidige situatie: korte toelichting

Het koopgedrag van consumenten in Nederland is de afgelopen jaren snel veranderd. De groei van online bestedingen is daarin de belangrijkste ontwikkeling. Vooral bestedingen aan niet-dagelijkse producten (alles behalve boodschappen) worden al veel online gedaan. De inwoners van Vijfheerenlanden zijn daar geen uitzondering op. Boodschappen worden in verhouding nog niet zo veel online gedaan, mogelijk brengt corona daarin wel een versnelling op gang.

Het gevolg van de snelle groei van online bestedingen is dat er minder besteed wordt in fysieke winkels. Niet elk centrum merkt daar evenveel van. Grote binnensteden, zoals de binnenstad van Utrecht, blijven aantrekkelijk voor een dagje naar de stad. Ook een nabij en gemakkelijk boodschappencentrum met modern supermarktaanbod is voor veel consumenten aantrekkelijk. Daartussen zit een grote groep centra die de bestedingen snel terug zien lopen.

Klik op de afbeelding om de afbeelding groter weer te geven.

  • De hoofdcentra van Leerdam en Vianen vallen binnen de groep centra die de bestedingen ziet teruglopen. Het winkelaanbod neemt hier al enige tijd af, met leegstand als gevolg. De huidige coronacrisis zal naar verwachting van DTNP deze trend versnellen.
  • Supermarkten zijn de winkels met de grootste bezoekersaantallen. Waar supermarkten zijn is het druk. Daarmee zijn supermarkten medebepalend voor de kansen voor andere winkels en publieke voorzieningen. De gemiddelde omvang van de supermarkten in de gemeente is voor de huidige maatstaven wat aan de kleine kant. Mogelijk dat sommige supermarkten dan ook willen uitbreiden en/of verplaatsen. Het aantal inwoners in de gemeente neemt de komende tijd verder toe, onder andere door nieuwbouw, zoals de wijk Broekgraaf bij Leerdam en het nieuwbouwdorp Hoef en Haag bij Vianen. In Hoef en Haag staat nog een nieuwe supermarkt gepland.

Heeft u een aanvulling of opmerking bij deze analyse? Deel de kansen en knelpunten die u ziet hier:

4.5 2 stemmen
Artikelbeoordeling
18 Reacties
Oudste
Nieuwste
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Gerrit van Bruchem
14 april 2020 13:46

het publiek wil meer en betere parkeergelegenheid. We zien minder parkeerplaatsen in het centrum, parkeren sluiseiland kan niet. Parkeren bij winkelcentrum Lijnbaan is niet afdoende. we kunnen alles wel vol willen bouwen, groter/voller willen maken, dan moet je ook tot de conclusie komen dat er meer parkeervoorziening nodig is.

Beheerder
Tycho Wissink - DTNP
20 april 2020 16:09
Antwoord aan  Gerrit van Bruchem

Beste Gerrit van Bruchem,

Dank voor uw reactie over de bereikbaarheid van voorzieningen in Vianen.

Met vriendelijke groet,
Tycho Wissink

Frans Versteeg
14 april 2020 14:50

Supermarkten hebben een centrale rol als trekker voor de overige winkels. Dit wordt terecht onderkend in de analyse. De winkelformules qua supermarkten in Nederland profileren zich steeds beter, wat de aantrekkelijkheid vergroot. Knelpunt is bereikbaarheid en parkeer gelegenheid. Eens dus om de rol van de supermarkt te ondersteunen. Op welke wijze gaat er vorm gegeven worden aan wensen over uitbreiding . Planologisch zijn er per kern de nodige uitdagingen om de positie van de detailhandel sterk te houden. Bereikbaarheid en parkeren is dan zeer belangrijk.

Henk Teeuw
14 april 2020 15:40

Om een goede trekkracht uit te kunnen blijven oefenen is het van belang dat een winkelcentrum als het Europaplein in Leerdam een goede bereikbaarheid heeft en zou moeten beschikken over ruim voldoende parkeergelegenheid. Hierin is nu al de nodige druk in het weekend en dit zal in de toekomst alleen nog maar gaan toenemen naarmate de bouw van de wijk Broekgraaf verder vordert. Hier zal dus tijdig op geacteerd moeten worden om ook in de toekomst attractief te blijven en zodoende klanten in Leerdam te houden en afvloeiing naar Gorinchem tegen te kunnen gaan. Dit is ook behoud van lokale… Lees verder »

Nicoline Emck
17 april 2020 20:07
Antwoord aan  Henk Teeuw

Eens dat het Europaplein nog veel kansen heeft om zelfs uit te breiden, dit inderdaad door o.a. broekgraaf, maar ook door goede parkeervoorzieningen en tal van winkels.

Wouter
14 april 2020 18:24

De bereikbaarheid van het centrum van Leerdam kan beter. Parkeren kan lastig zijn in het weekend, maar het verkeer stroomt sowieso slecht door. Het OV zou kunnen helpen, maar dat is vooral gericht op het station en Utrecht. Bet zorgt ervoor dat er per saldo minder mensen de stad in trekken.

Suzanne van Kesteren
15 april 2020 11:05

De parkeergelegenheid in het centrum van Vianen neemt steeds verder af. Er worden woningen/winkels/kantoren opgesplitst naar meerdere appartementen vanwege de woningvraag, waardoor er nog meer parkeerplekken door inwoners van de binnenstad worden bezet of verloren gaan door erop te bouwen. Voller bouwen in de binnenstad, zonder de parkeergelegenheid hierop aan te passen, betekend niet een kwaliteitsverbetering voor het winkelcentrum.

Anita
15 april 2020 18:39

Wat betreft Leerdam kan je er nog voor bijna alles terecht. Juist de winkels die niet tot een keten behoren daar kom ik graag. Ze kennen je en je wordt goed geholpen. Wat in Leerdam een groot probleem is, zijn de parkeerplaatsen en de slechte bebording. Juist qua mode zijn er behoorlijk veel winkels in diverse segmenten. Helaas ziet het publiek dat niet zo. Wat een groot probleem is in Leerdam is te weinig parkeerplaatsen en slecht bebording waar men wel kan parkeren. Kijk eens naar Papendrecht, daar mogen wij ons toch wel mee vergelijken? Een top parkeergarage, mensen komen… Lees verder »

Eddy Zwijnenburg
17 april 2020 10:35

Stuk is heel erg op vianen gericht, wij groeien ieder jaar met 10% in onze fysieke winkel, en willen in de toekomst ook altijd de ruimte hebben om deze groei op te vangen. Dus als er een visie wordt gemaakt moet er ook rekening gehouden worden met bijzondere concepten. In ons dorp kan ik er naast ons nog 2 noemen, plieger en anja ritmeester. Relatief grote winkels in een kleine plaats

N.emck
17 april 2020 20:09
Antwoord aan  Eddy Zwijnenburg

Zwijnenburg trekt kopers uitndenwijde omgev8ng en voorziet echt in een behoefte. Fijn is ook de supermarkt in Meerkerk, en meer kleine winkels. Hou ook oog voor maatschappelijke voorzieningen in de kernen.

Beheerder
Tycho Wissink - DTNP
20 april 2020 16:01
Antwoord aan  Eddy Zwijnenburg

Beste Eddy Zwijnenburg, De motivatie vanuit de kwaliteit van de leefomgeving is leidend. In het beleid van voormalig Zederik is dit principe verwerkt naar drie centra waar dagelijkse aankopen mogelijk moeten blijven. In dat beleid wordt ook rekening gehouden met uw punt: “Binnen centrumgebieden: Bij een ontwikkelwens van bestaande, bovenlokaal bezochte, niet-dagelijkse winkels kan de gemeente in eerste instantie medewerking verlenen. Deze ontwikkeling heeft naar verwachting geen negatieve invloed op de toekomstbestendigheid van het lokale winkelaanbod en is juist een bijzondere aanvulling op het centrum.” Ik voorzie op het moment niet dat daar grote wijzigingen in zullen komen bij deze… Lees verder »

Sander Goossens
17 april 2020 14:01

je merkt in deze tijd dat de consumenten veel meer voor gemak en snelheid gaat. Hierdoor zie je de toename in internet verkopen. Wij achten (gratis) parkeergemak van cruciaal belang voor de omzetten en het behoud van de middenstand. Parkeerdruk in Vianen blijft een heikel punt.

Nicoline Emck
17 april 2020 20:05

Verbinden van werk, horeca, winkel. Regels verruimen, beleid richten op ‘mogelijk maken voor ondernemers’. Honoreer fantasie, ga mee met jongeren, minder bureaus, meer inwoners, kunstenaars en omarm ‘gekke ideeën’, filter en haal het mooiste er uit? Heb daarnaast oog voor goedkoper wonen en huren van winkels. Weer giganten die panden opkopen en voor exorbitante bedragen teruggooien naar de steden. Niet te betalen, niets te ontplooien.

Mireille
20 april 2020 08:48

Op de wat langere termijn zullen bijvoorbeeld schoen-en kledingwinkels meer klanten terugkrijgen: de consument ziet ook de nadelen van online winkelen, zoals fraude, terugsturen enz. Hij wil toch dat stofje voelen, die schoenen passen. Dus ik zie toch zeker toekomst in een mooie en gezellige winkelstraat, waar bij regen evt geschuild kan worden en ’s zomers bloemen opgehangen zijn. In Leerdam gecombineerd met glas, aquaria van de AquaZoo, enz.

C van den Berg
27 april 2020 21:43

Graag zouden wij, Thuisin van den Berg en Hisar, op de Tiendweg in Leerdam, voor onze deur een blauwe zone willen aanvragen, met een tijd van minimaal een uur. Parkeergelegenheid dichtbij is van groot belang.

Mark Timmer
29 april 2020 18:28

De Makro in Vianen heeft hier een aparte status in. en daar komen veel Leerdammers (zeker ook particulieren)
Het lijkt me eerlijk als ook een Leerdamse supermarkt het industrieterrein op mag…
dit inderdaad ook als trekker.
Dit met het oog op niet altijd even goede parkeermogelijkheden en vooral het initiatief te nemen interessant te zijn voor de dorpen om ons heen.
Ik kom teveel gemaksshoppers elders tegen.
Het lijkt me ook niet makkelijk om parkeren in Leerdam uit te breiden, de max is daar wel bereikt.

A3 Kleppe
30 april 2020 11:04
Antwoord aan  Mark Timmer

Ik denk dat dit iets is om eerst in de werkgroep, waar jij deel van uitmaakt ter discussie te stellen, dan in deze reactie-mogelijkheid Mark.

H Mateman
30 april 2020 13:04

Als inwoner van Meerkerk moet ik voor boodschappen die dagelijkse levensbehoeften overstijgen naar Leerdam of Vianen; dat doe ik steeds minder omdat de parkeergelegenheid onvoldoende is en er geen of slechte ov verbindingen zijn naar de centra. Mijn lichamelijke conditie laat gebruik van fiets helaas niet toe.
Dus ga ik (ondanks extra tijdsinvestering) naar Nieuwegein of Utrecht…..